infobrochure Patiëntenstop

SINDS 05/04/2021 GELDT OPNIEUW EEN PATIËNTENSTOP

In deze praktijk geldt een glijdende patiëntenstop. Dit wil zeggen dat er momenten zullen zijn dat er geen nieuwe patiënten bij kunnen en andere momenten wel.

Ik begrijp dat dit een woordje uitleg vraagt… Twee zaken zijn hierbij belangrijk om te weten:

1) Ik wil niet dat jullie 2-3-4 dagen moeten wachten om bij uw arts te kunnen langs komen. Hoe meer patiënten ik aanneem, hoe langer je moet wachten voor een afspraak. Om dit te voorkomen, kies ik ofwel voor de patiëntenstop, ofwel moet ik op termijn een collega zoeken om iedereen te kunnen helpen. Bewust ga ik niet voor dat laatste. Dat kon u reeds lezen op de startpagina van deze website.

2) Ik wil dat iedereen die hier patiënt is, een degelijk en volledig medisch dossier heeft. Dat vraag veel tijd buiten de raadplegingsuren: het opvragen van het dossier bij de collega, het lezen en invoer in het dossier hier. Het coderen van deze gegevens. Het vervolledigen met mailadres en telefoonnummers enz.

Deze twee zaken maken dat er soms teveel werk is om dit op een degelijke te kunnen doen. Ik wil een ontspannen (dwz niet gejaagde) huisarts voor jullie zijn; niet eentje die er alles maar doorjaagt. Ik sta (of ga) voor kwaliteit (= zo goed mogelijk), en niet voor kwantiteit (= zoveel mogelijk). Om dit te verwezenlijken, moet ik dus de grenzen bewaken… vandaar de glijdende patiëntenstop.

Tijdens de patiëntenstop worden er dus geen nieuwe patiënten aangenomen; enkel diegene die reeds in het bestand zitten, zullen een afspraak kunnen maken. Uitzondering hierop zijn alle gezinsleden van een gekende patiënt die onder eenzelfde dak wonen. Dwz: de partner van een gekende patiënt kan er zeker bij. Kinderen van een gekende patiënt die al uit het ouderlijk huis verlaten hebben  (en dus mogelijks zelf ook al een gezin hebben), zullen een andere arts moeten contacteren…

Bedankt voor het begrip, Dr. Halewijn Swannet